unlock celcom broadband modem


Hye...dah lama tak update blog ini.
Apa kabar semua..?
hari ni saya nak share dengan anda semua pengalaman saya dalam process unlock Huawei modem celcom broadand ini.
saya mengunakkan huawei e173u-2..

                      HOT : DERMA PATRIOTISME

                                                                       

                                                                             DOWNLOAD MODEM UNLOCKER

Ketika membeli ni,pihak celcom kata modem ni kena lock.Hanya boleh guna dengan celcom.
saya tak kisah sangat masa tu,bayaran sebulan cuma RM68.
yang tak bestnya limit sebulan hanya 3gb 4gb.
Sampai je kat rumah,saya trus cucukkan modem ni kat laptop saya.Saya dual-boot ubuntu 10.10  dengan windows 7.sokong open sources.Ubuntu
wow.ubuntu 10.10 dpt detect modem ni.
So,saya try lah buka browser google chrome.Semuanya ok,laju juga.
Next,saya restart laptop n boot ke windows 7.Oleh kerana saya telah disable fungsi autorun,so kena lah install secara manual celcom broadband manager.
selepas 3 hari menggunakan celcom broadband,saya terfikir pula nak try digi broadband.Tanpa berfikir panjang ,saya terus mencuba sim digi kat modem celcom ni.
Kecewa .Saya teringat kata celcom sales-girl tempoh hari ,"modem ni kena lock,hanya boleh guna celcom".
Setelah 10minute ,saya berjaya menjumpai cara nak unlock modem ni.


Cara-cara unlock celcom broadband modem


Selamat mencuba.

Latest Update : 28/6/2011  11/09/2011
Pergi ke website diatas,masukan IMEI number,masukan Security Code dan klik butang Calculator.Secara automatic ia akan menjana unlocking code dan flash code.

untuk mengunakan cara ini,anda hendaklah memasukkan simcard dari provider lain ke dalam modem Huawei celcom .Cthnya,guna sim digi,then akan keluar pop-up mengatakan modem ini locked.Then akan minta  unlocking code..just masukan serial  unlock yang anda dapat sebelum ini.Selamat mencuba.



UPDATE : 03 August 2012
Terima kasih kepada semua pembaca yang sudi baca blog saya ini.Oleh kerana ramai yang request unlock code untuk modem broadband,anda boleh download Free Modem Unlocker untuk unlock modem anda. Software ini bukan milik saya dan saya hanya ingin berkongsi software yang berguna untuk semua secara percuma.
For info Unlocker ini tidak  generate unlock code 16 digit.Hanya 12 digit sahaja.


Terima kasih


Oleh kerana masih ramai yang tidak tahu cara memasukan unlock code ke modem,
saya akan menerbitkan satu post berkaitan How to unlock your 3G USB modem with the unlock code dalam masa terdekat.Nantikannya!!!

Masih ada kah yang berminat dengan content ini??Dah masuk Tahun 2020 ni
Sila cuba HUWAEI MODEM UNLOCKER jika anda masih membaca post ini pada tahun 2020.Software lama tidak berfungsi dengan baik.