Hilang handphone.Apa yang anda perlu lakukan ?

Apa yang anda perlu lakukan apabila hilang handphone ?



Baru-baru ni ,saya telah kehilangan handphone tersayang. Baru 10 bulan berkhidmat dengan saya dah hilang. Walaupun handphone murah- Samsung Galaxy Mini ,namun ini adalah handphone android pertama saya .Dah banyak apps yang diinstall.

Nombor yang digunakan pula sangat cantik.Dah 8 tahun guna.Banyak contact number dalam sim card ni.

sim card replacement

Setelah menyedari kehilangan handphone ,apa yang saya lakukan ?



Saya telah menhubungi Khidmat Pelanggan Digi ( DIGI Helpline) @ 0162211800. Tujuan saya call Khidmat  Pelanggan Digi adalah untuk memaklumkan mereka untuk block number telefon .Ini untuk mengelakan daripada si pencuri salah guna number telefon saya.Dah lah credit dalam number ni masih berbaki RM24 .

Antara soalan yang ditanya adalah NAMA PENUH seperti yang anda guna untuk register number telefon dan 4 digit terakhir kad pengenalan anda ( IC).

Tuntut number telefon  di mana-mana Digi Center berdekatan anda.

Untuk menuntut kembali number telefon yang saya gunakan sebelum ini,saya telah pergi ke Digi Center. Hanya tunjukan IC dan bayaran sebanyak RM10 untuk mendapatkan sim card gantian.Ingatkan mengambil masa berbulan-bulan.Tak sampai pun 5 minit,simcard gantian siap diproses.Dan yang paling penting ,credit sebanyak RM24 masih kekal dalam number ni.

Terpaksalah lah minta dengan kawan-kawan number telefon mereka kembali.Mana nak ingat semua number telefon kan....


credit picture to malaysianwireless.com

Comments